Levende matrassendomino

Er zijn zo van die dagen in je schoolcarrière die je je héél lang blijft herinneren. De themadag van 7 april 2011 zal er ongetwijfeld voor heel veel leerlingen zo eentje zijn.
Vandaag verbraken wij met 550 leerlingen het leerlingenrecord matrassendomino en dat bracht serieus wat spektakel met zich mee. Onder de schitterende lentezon streefde heel onze school op één moment met man en macht naar één doel: een vermelding in het Guinness Book of World Records, een echt kippenvelmoment.

Deze recordpoging (die trouwens slaagde) was de kers op de themadagtaart. 's Morgens zaten de leerlingen per klas samen rond één bepaald thema, verschillend van jaar tot jaar. Onderwerpen die op de gewone schooldagen niet altijd uitgebreid aan bod kunnen komen, krijgen op deze themadag eens ruim de aandacht die ze verdienen. Er werden spelen uitgewerkt, workshops gegeven, voorstellingen getoond rond verliefdheid, pesten, verkeersveiligheid, diversiteit... Het is eens een andere manier van 'leren', maar zeker niet minder waardevol.

Het tweede deel van de dag was letterlijk een uitdaging. De leerlingen werden tijdens de 'Niet-te-doen-show' uitgedaagd om 13 opdrachten tot een goed einde te brengen. Indien ze daarin slaagden zouden de leerkrachten van de werkgroep themadag een tegenprestatie doen voor alle leerlingen.

Tussen de uitdagingen door kon iedereen zich op culinair vlak laten verwennen door de koks, die overduidelijk ook geen uitdaging uit de weg gaan. Zij voorzagen heel de school van een heerlijk wokgerecht, bereid in één gigantische wokpan, een bezienswaardigheid op zich.

Dan werd het een race tegen de tijd om alles tot een goed einde te brengen. 1500 pannenkoeken bakken, met 400 leerlingen een schilderij maken, 1000 liter water verplaatsen, een ronde van Vlaanderen fietsen, 2 uur lang in een springtouw blijven springen, met 18 in een auto kruipen,... het is nog maar een greep uit wat onze leerlingen allemaal te doen stond in twee uur tijd.

De geslaagde recordpoging leidde dan tot het slotgedeelte van de 'Niet-te-doen-show', waar zou blijken of deze 13 uitdagingen voor onze leerlingen 'niet te doen' waren, of juist wel...
De slotsom was een meer dan geslaagd rapport. 11 van de 13 uitdagingen waren tot een goed einde gebracht. Dat is een grote onderscheiding en de jury en de presentatoren beslisten dan ook dat dit een tegenprestatie van de leerkrachten meer dan waard was. Deze tegenprestatie komt er op de dag van de leerling. Schrijf dinsdag 31 mei alvast in je agenda..